AdWords-optimalisatie met de advertentieplanner
Klanten vragen zich vaak af hoe ze hun zoekmachine marketing campagne met AdWords kunnen optimaliseren om hun advertentiebudget zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Naast de juiste keywords en rankings is het moment waarop de Google-advertenties getoond worden een belangrijke factor. Met name bij online B2B-marketing kan het zinvol zijn om de plaatsing van advertenties te beperken tot bepaalde tijden of dagen van de week. In dit artikel lees je waarom en hoe het werkt.
Het optimaliseren van de advertentieplaatsing met behulp van de advertentieplanner is vooral handig in twee gevallen. Ten eerste wanneer het budget beperkt is. In plaats van het budget te verspillen aan tijden met weinig of zeer dure conversies, kun je jouw advertenties alleen op de best presterende tijden weergeven.
Maar ook als je voldoende budget hebt, is het advertentieprogramma ideaal om het maximale uit jouw budget te halen. Afhankelijk van de doelgroep of het conversiedoel kan het hier ook zinvol zijn om campagnes op bepaalde momenten uit te schakelen of biedingen aan te passen.
Dus eigenlijk zou iedereen die Google Ads gebruikt, vroeg of laat met het advertentieprogramma moeten omgaan.
Het advertentieprogramma in B2C: stel prioriteiten
In de B2C-branche is 24/7 zoekmachine marketing advertentieplaatsing vaak zinvol. Vooral als het om online winkels gaat, worden conversies soms zelfs op de meest onmogelijke momenten gegenereerd. Het is hier echter logisch om de biedingen dienovereenkomstig aan te passen. Verlaag jouw CPC op momenten dat er weinig of bijzonder dure conversies worden gegenereerd. Met dit budget kun je nu advertenties pushen in perioden met hoge conversie.
Bij bepaalde bedrijfsmodellen kan het in B2C echter ook zinvol zijn om zoekmachine marketing advertenties op bepaalde momenten volledig uit te schakelen. Een levendig voorbeeld zijn bezorgdiensten ’s ochtends om 7.00 uur wordt er alleen in noodgevallen een pizza besteld en is de winkel meestal toch gesloten. Daarom is het op dit moment niet nodig om advertenties weer te geven. Diensten zoals slotenmakers moeten er ook voor zorgen dat hun advertenties alleen tijdens hun kantooruren worden weergegeven.